Duty Calls
Call of Duty leert van zijn eigen geschiedenis
Weg met de supersonische blasters en jetpacks. Terug zijn de machinegeweren en granaten. Met Call of Duty: WWII gaan de ontwikkelaars van Call of Duty terug naar de oorsprong. Dit is de geschiedenis achter deze succesvolle franchise.
Collier, Zampella & West
Grant Collier, Vince Zampella en Jason West. Drie namen die de die-hard fans van de Call of Duty-franchise zeker kennen. Het zijn de mannen achter game-ontwikkelaar Infinity Ward.
Voordat zij Infinity Ward oprichten, zijn ze collega’s bij game-ontwikkelaar 2015 Inc. Voor Electronic Arts werken zij aan de game Medal of Honor: Allied Assault, een game die na de lancering een groot succes wordt. Collier, Zampella en West weten dat ze op goud zitten en vertrekken na de lancering van het spel bij 2015 Inc. om in 2002 Infinity Ward te beginnen.
Met de lancering van het bedrijf nemen ze ook het complete team mee dat aan Medal of Honor: Allied Assault heeft gewerkt. Dat team bestaat uit 22 man en heeft vanaf dat moment één missie: het ontwikkelen van de eerste game van Infinity Ward: Call of Duty. De belangrijkste geldschieter is Activision, die tot op de dag van vandaag nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de hele franchise.
Hieronder kun je vast de trailer bekijken van de nieuwe Call of Duty die op 3 november 2017 uitkomt, Call of Duty: WWII. Maar voor het zover is, nemen we eerst een duik in de geschiedenis van deze populaire franchise.
Call of Duty: Tweede Wereldoorlog (I)
Infinity Ward brengt na één jaar ontwikkeling in 2003 haar eerste game uit: Call of Duty. Net als Allied Assault speelt Call of Duty zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en vecht je aan de kant van de geallieerden. Toch is deze first-person shooter anders.
De single-player campaign van Call of Duty volgt niet één verhaallijn, maar bestaat uit drie verhalen. Kort samengevat: in de game word je als Amerikaanse soldaat achter de vijandelijke linies gedropt in Frankrijk, veeg je als Britse soldaat het Ruhrgebied schoon van antivliegtuiggeschut en tenslotte vecht je als soldaat van het Russische Rode leger mee in de Slag om Stalingrad.
Het succes van Call of Duty is ongekend en de game wint aan de lopende band prijzen.
Vanaf de presentatie van Call of Duty is het meteen duidelijk dat Call of Duty een merk moet worden. Een merk waar Infinity Ward hard aan gaat bouwen. Binnen een jaar volgt Call of Duty: Finest Hour. Deze game wordt ontwikkeld door gamestudio Spark Unlimited en is het debuut van Call of Duty op de console.
Net als de eerste game speelt deze episode zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het spel is zelfs grotendeels gebaseerd op de eerste game, al is de verhaallijn anders. Ook nu kruip je weer in de huid van drie verschillende soldaten, die je deze keer meenemen in zes verschillende verhaallijnen. Alle verhaallijnen spelen zich af aan de verschillende fronten in Europa en zijn met elkaar verweven. Toch zijn de verhalen slechter uitgewerkt dan in de originele game.
En dat zijn niet de enige klachten. Zo zitten er geen checkpoints in de game en kan je het spel tussentijds niet opslaan. Enorm frustrerend als je eindelijk langs een lastig punt bent gekomen. Het succes is dus lang niet zo groot als van het eerste deel.
Vanaf het begin is wel duidelijk dat de Call of Duty games ieder jaar door een nieuwe gamestudio ontwikkeld gaan worden. Na Call of Duty: Finest Hour zijn de studios Aspyr en Konami aan de beurt. Zij lanceren op 25 oktober 2005 Call of Duty 2.
De nieuwe Call of Duty-game wordt gebouwd op een compleet nieuwe grafische motor, waardoor de spelwereld realistischer wordt. Je ziet mist op het strijdveld voorbij drijven, er komen rookpluimen vrij nadat een bom inslaat en modder spat ook daadwerkelijk om je oren.
In de singleplayermodus vertrek je in 1941 vanuit Rusland naar het front en eindig je in het Duitsland van 1945, waar je zij aan zij vecht met de Amerikanen. Tijdens het verhaal voltooi je ook missies in Noord-Afrika en het Franse Normandië.
Een nieuwe toevoeging is de zombiemodus, die tot op de dag van vandaag in iedere Call of Duty-game zit. Bijzonder is dat de versie voor de Xbox 360 nog beter wordt ontvangen dan de PC-versie. Alleen al de Xbox 360-game wordt 2 miljoen keer verkocht.
De lancering van Call of Duty 3 is een eerste tegenslag voor Infinity Ward en Activision. De game wordt ontwikkeld door gamestudio Treyarch en wordt alleen uitgebracht voor de console.
Na een korte training volg je de missie van een Amerikaanse soldaat die naar het Europese strijdtoneel wordt gestuurd. Jawel, opnieuw is de Tweede Wereldoorlog het decor. In de game wordt een Poolse tankeenheid geïntroduceerd en in de multiplayermodus kun je met verschillende voertuigen rijden.
Ondanks de goede reviews slaat deze game minder goed aan dan de voorgaande delen. Vanaf dat moment besteed Infinity Ward de game ontwikkeling niet meer uit aan gamestudios, maar begint zelf te werken aan een opvolger.
Na de release van de eerste game in de Modern Warfare-serie, wordt in 2008 Call of Duty: World at War gelanceerd. Voorlopig is dat de laatste keer dat Call of Duty terugkeert aan het front van de Tweede Wereldoorlog.
De reacties zijn gemengd, omdat de fans in de war zijn: gaan ze op de moderne voet verder, of grijpt Call of Duty terug op de Tweede Wereldoorlog? De reden dat deze game terugkeert naar de Tweede Wereldoorlog is heel simpel: gamestudio Treyarch was al bezig met de ontwikkeling van CoD – World at War, voordat bekend werd dat Call of Duty 4: Modern Warfare zich in de moderne tijd zou afspelen.
Call of Duty: Modern Warfare
Na drie games die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog gooit Infinity Ward het roer om en focust zich op de oorlogsvoering van de toekomst. Met een team van 100 man werkt Infinity Ward twee jaar lang zelf aan Call of Duty 4: Modern Warfare. Infinity Ward weet dat Call of Duty een boost nodig heeft en wil de toekomst van de franchise niet op het spel zetten.
De game wordt in november 2007 gelanceerd en speelt zich af in 2011. In dat jaar heeft een radicale rebellenleider de president van een niet genoemd land in het Midden-Oosten vermoord en in Rusland ontketent een ultranationalistische beweging een burgeroorlog.
Genoeg redenen voor de Amerikanen en Britten om zich te bemoeien met deze conflicten. Omdat de verhaallijnen zich niet meer afspelen tijdens WOII, speel je missies in landen als Engeland, Azerbeidzjan, Rusland en het Midden-Oosten. En met modern wapentuig! De game krijgt goede reviews en van Call of Duty 4: Modern Warfare worden maar liefst 7 miljoen exemplaren verkocht.
Volgens kenners is Call of Duty 4: Modern Warfare tot op heden de beste game van de Call of Duty-franchise.
In 2009 komt er een vervolg op Modern Warfare. Deze game speelt zich vijf jaar na de gebeurtenissen van Call of Duty 4: Modern Warfare af en inmiddels hebben de ultranationalisten het voor het zeggen in Rusland. Hun inmiddels overleden leider, Imran Zakhaev, is de held van het nieuwe Rusland. Minpuntje: hij was een terrorist.
Ook deze game komt weer uit de koker van Infinity Ward en draait op een grafische engine die de game weer realistischer maakt. Toch is niet iedereen bij Infinity Ward het eens over de ingeslagen weg van de serie: ze waren tenslotte ooit begonnen in Europa ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en gaan nu ver de toekomst in.
Ook de eerste hardcore fans beginnen af te haken, al maakt dat voor de verkoopcijfers niet uit. Modern Warfare 2 gaat alsnog miljoenen keren over de toonbank.
Noodgedwongen werken maar liefst drie gamestudios aan het derde deel van de Modern Warfare-serie. Vanwege verschillende rechtszaken tussen Infinity Ward en Activision vallen er tijdelijke ontslagen en vertrekken medewerkers bij Infinity Ward. Hierbij draait het om rechten én geld. Om de game op tijd af te krijgen roept Infinity Ward de hulp in van Sledgehammer Games en Raven Software.
Ondanks alle interne problemen wordt de game een knallend succes. De reviews zijn lyrisch, net als de fans. Al binnen 24 uur worden er 6,5 miljoen exemplaren van de game verkocht. Met deze cijfers is Modern Warfare 3 op dat moment de grootste gamelancering ooit.
Call of Duty: Ghosts
Met de release van Call of Duty: Ghosts zet Infinity Ward een punt achter de Modern Warfare-serie. Samen met developers Raven Software, Neversoft en Certain Affinity zet Infinity Ward weer een knaller van een game neer. Ghosts krijgt voornamelijk lovende reviews. Vooral de multiplayergame en de nieuwe Extinction-mode worden goed ontvangen.
Het spel speelt zich af in een tijd waarin het Midden-Oosten is vernietigd door nucleaire wapens en waarin de Zuid-Amerikaanse olielanden samenwerken als ‘The Federation’. Zo proberen zij om de internationale economische crisis het hoofd te bieden. Al snel groeit ‘The Federation’ uit tot supermacht en valt ze andere landen binnen, zoals Mexico en de Caraïben.
Aan de Ghosts de taak om ‘The Federation’ te stoppen. De Ghosts zijn, hoe kan het ook anders, een speciale eenheid van het Amerikaanse leger dat getraind is om geheime operaties achter vijandelijke lijnen uit te voeren. De game neemt je mee naar Zuid-Amerika en zelfs naar de ruimte. Een enorm gave missie, die er grafisch érg gelikt uit ziet.
Call of Duty: Ghosts is de eerste Call of Duty-game die uitkomt voor de Playstation 4 en Xbox One, de eerste game-consoles van de nieuwe generatie.
Call of Duty: Infinite Warfare
Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat Call of Duty: Infinite Warfare wordt uitgebracht. Sterker nog, de game komt op 4 november 2016 uit voor Playstation 4, Windows en Xbox One.
Infinity Ward begint al in 2014 met de ontwikkeling van deze game. Infinite Warfare speelt zich af in de toekomst. Jetpacks, plasmaguns en meer toekomstig wapentuig nemen een hoofdrol in en de game wordt groots aangekondigd.
Toch is aan de reacties onder de trailer op YouTube al te zien dat de game geen succes zal worden. Het is zelfs één van de minst gelikete video’s ooit op het YouTube-kanaal van Infinity Ward. Deels door de fans van Battlefield 1, maar zeker ook door de fans van de Call of Duty-games zelf.
Toch zijn de kritieken van de pers redelijk. Ze vinden de verhaallijn van de singleplayer goed, alleen de Zombie-mode en het grafisch geweld vallen tegen. Maar de fans die het spel moeten kopen haken af. De keuze van Infinity Ward voor een game in de toekomst blijkt een grote fout.
Call of Duty: Tweede Wereldoorlog (II)
Infinity Ward heeft geleerd van Infinite Warfare. In het nieuwste deel van Call of Duty wordt de toekomst verruild voor de voor diehard-fans vertrouwde slagvelden van de Tweede Wereldoorlog. Precies wat de Call of Duty-serie nodig heeft.
Vanwege het succes van Modern Warfare voelde het destijds heel logisch dat deze lijn werd doorgetrokken. Toch haakten veel mensen af, ondanks de succesvolle verkopen.
Het dieptepunt was Infinite Warfare. Activision’s COO Thomas Tippl zei hier over: “De verkopen zijn lager dan verwacht en het is ons duidelijk geworden dat de space setting niet aanslaat bij het grote publiek”.
Terug naar de basis met de allernieuwste Call of Duty
Met Call of Duty: WWII gaat Activision weer terug naar de basis. In deze game geen ruimtepakken en plasmaguns. De soldaat in de nieuwste Call of Duty draagt legerkisten en staat met zijn modderige laarzen in de loopgraven van de Europese slagvelden van de Tweede Wereldoorlog, net als de eerste drie delen van deze legendarische franchise.
Call of Duty: WWII ziet er nog realistischer uit en ook de gameplay is stukken vloeiender en verfijnder.
Volgens Activision wordt Call of Duty: WWII door de goede graphics een onvergetelijke en epische ervaring.
Of je nu de verhaallijn volgt van de single player-game of kiest om online te gamen, de game staat garant voor een shot adrenaline en het maakt het moeilijk om de controller weg te leggen. Bedenk maar vast wat smoezen voor je vierkante game-ogen. En iets dat natuurlijk niet mag ontbreken: ook dit deel van Call of Duty heeft een zombie-mode.
De ontwikkeling van Call of Duty: WWII heeft zo’n twee jaar geduurd. Dit kwam onder andere door de stevige doelstellingen die Sledgehammer Games voor de game gesteld had. De game moest zo realistisch mogelijk worden.
Om dit voor elkaar te krijgen, zijn de makers teruggegaan naar de locaties waar WOII zich heeft afgespeeld. Daarnaast zijn alle voertuigen en wapens van toen uitgebreid onder de loep genomen, om ze zo realistisch mogelijk na te maken. Volgens Sledgehammer is dat de enige manier om de gamers een zo authentiek mogelijke ervaring te geven.
-
Call of Duty: WWII | PlayStation 4
62,99
bekijk in de shop
-
Call of Duty: WWII | Xbox One
62,99
bekijk in de shop
-
Call of Duty: WWII | PC
54,99
bekijk in de shop
Bekijk producten op deze pagina (3)
-
Call of Duty: WWII | PlayStation 462,99bekijk in de shop
-
Call of Duty: WWII | Xbox One62,99bekijk in de shop
-
Call of Duty: WWII | PC54,99bekijk in de shop